Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

انواع میلگرد در بازار

انواع میلگرد | انواع این مصالح ساختمانی در بازار ایران + مشخصات آن‌ها

میلگرد چیست؟

میلگرد یا به عبارتی میله‌ تقویت‌کننده، یک میله از جنس فولاد است که برای تقویت بتن و بهبود مقاومت کششی آن استفاده می‌شود. بتن تحت فشار عملکرد خوبی دارد، اما در برابر کشش بسیار ضعیف است. به همین دلیل بتن به تنهایی برای کاربردهایی که شامل استحکام و انعطاف توأمان باشد، مناسب نیست و با افزودن میلگرد در مرحله بتن‌ریزی، عملکرد کلی سازه‌های بتنی در شرایط بارگذاری بهبود پیدا می‌کند. از آنجایی که میلگرد باید در بسیاری از موقعیت‌ها و برای سازه‌های مختلف با شرایط بارگذاری و محیطی متفاوتی مورد استفاده قرار بگیرد، انواع میلگردها در مدل و اندازه‌های مختلف طراحی شده‌اند و در بازار به فروش می‌رسند که در این مطلب با آن‌ها آشنا می‌شویم.

میلگرد چیست

مشخصه‌های اصلی میلگرد

میلگردها با استفاده از مواد فولادی مختلف نورد گرم می‌شوند. بیشتر میلگردها از ورقه‌های فولادی جدید نورد شده‌اند، اما بقیه از ضایعات فولادی یا ریل‌های راه آهن نورد می‌شوند. میلگردها باید حاوی نوعی خصوصیت یا شناسه باشند که از این طریق بتوانیم کارخانه تولیدکننده این میله‌های فولادی تقویت‌کننده را به کمک آن شناسایی کنید. انجمن آمریکایی آزمایش و مواد (ASTM) یک قانون شناسایی استاندارد ایجاد کرده است که همه میلگردها باید از موارد زیر پیروی کنند:

  • عدد درج‌شده باید اندازه میلگرد را مشخص کند
  • نوع نماد فولاد باید ذکر شود. به‌عنوان‌مثال، “N” به این معنی است که میله از یک ورق جدید نورد شده است، “W” مخفف فولاد قابل جوش‌کاری و “A” نشان دهنده فولاد محور نورد شده است
  • درجه میلگرد باید ذکر شود که نشان‌دهنده قدرت تسلیم میلگرد است
  • نمادی به‌منظور شناسایی سازنده‌ای که میله را نورد کرده است باید گنجانده شود. این نماد معمولا یک حرف یا یک علامت ساده است

انواع میلگرد فولادی با استحکام پایین، تنها دارای سه مشخصه هستند که کارخانه تولیدکننده، اندازه میلگرد و نوع فولاد مورد استفاده در آن را مشخص می‌کند. میلگرد با استحکام بالا از یک سیستم خط پیوسته برای نشان‌دادن درجه فولاد استفاده می‌کند. اگر میلگرد دارای دو خط باشد، نشان می‌دهد که میلگرد با قدرت تسلیم  75000 psi است. هنگامی که یک خط وجود داشته باشد، نشان‌دهنده میلگردی با قدرت تسلیم 60000 psi است.

انواع میلگرد

انواع میلگرد

بتن، مقاومت کششی پایینی دارد. از این‌ رو نیروی بسیار کمتری برای ترک دادن بتن از طریق خم کردن یا پیچاندن آن نسبت به تحت فشار قراردادن بتن مورد نیاز است. برای افزایش مقاومت کششی بتن، از میلگرد استفاده می‌شود. انواع میلگرد از نظر طول و قطر وجود دارد، اما تنها شش نوع رایج میلگرد وجود دارد.

مدل‌های مختلف اروپایی (آلیاژ کربن، منگنز، سیلیکون و غیره). فولاد کربنی ، گالوانیزه ، روکش اپوکسی ؛ پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP)، و فولاد ضد زنگ از انواع میلگرد هستند. قبل از ادامه، به خاطر داشته باشید که در این مقاله، علاوه بر معرفی انواع اصلی میلگرد، یکی از انواع فرعی آن، یعنی توری آهنی مشبک را نیز بررسی خواهیم کرد. هر کدام نقاط قوت و نقاط ضعف منحصربه‌فردی دارند که بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم‌ شد.

میلگرد فولاد کربنی

این میلگرد که به‌عنوان میلگرد سیاه یا میلگرد فولادی آبدیده نیز شناخته می‌شود. رایج‌ترین مدل از انواع میلگرد به دلیل سازگاری با انواع مختلف پروژه‌های ساختمانی بشمار می‌رود. میلگرد فولاد کربنی نیز نسبت به مقاومت کششی آن بسیار ارزان قیمت است. به همین دلیل آن را به یک انتخاب ایده‌آل برای استفاده در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی ساده تبدیل کرده‌ است.

اگرچه تطبیق‌پذیری بالا و هزینه نسبتا ارزان این میلگرد مزیت بسیار بزرگی است، اما این نوع میلگرد نیز به‌راحتی زنگ می‌زند و پوسیده می شود. همین موضوع دلیلی است بر اینکه این میلگرد‌ها برای سازه‌هایی که در معرض آب یا رطوبت زیاد قرار دارند، مناسب نیست.

میلگرد روکش اپوکسی

روکش اپوکسی از انواع میلگرد

این میلگرد‌ها به میلگرد سبز معروف هستند. به عبارتی ساده نوعی میلگرد فولاد کربنی هستند که با یک روکش اپوکسی پوشیده شده‌اند. اپوکسی به افزایش مقاومت میلگرد در برابر خوردگی کمک می‌کند. مقاومت بیشتر در برابر خوردگی در میلگردهای با روکش اپوکسی، این اجازه را به آن‌ها می‌دهد تا بر خلاف میلگردهای فولاد کربنی، برای مکان‌های خاصی مانند پل‌ها و سازه‌های نزدیک به آب شور انتخاب بسیار ایده آلی باشد.

میلگرد با روکش اپوکسی کمتر احتمال  پوسیدگی و زنگ‌زدگی دارد، بنابراین می‌تواند در محیط‌های دریایی مقاومت کند. با این وجود، پوشش اپوکسی این نوع میلگرد، به دلیل ظریف بودن آن به‌ راحتی در حمل و نقل آسیب می‌بیند، بنابراین باید در کارکرد صحیح این نوع دقت زیادی به خرج داده شود.

میلگرد گالوانیزه

انواع میلگرد گالوانیزه نیز نسبت به میلگردهای فولاد کربنی معمولی، در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم‌تر هستند، اما نسبت به میلگرد با روکش اپوکسی مقاومت کمتری دارد. میلگرد گالوانیزه با افزودن یک پوشش از جنس روی بر روی میلگرد فولادی اصلی ایجاد می‌شود. سپس تحت فرایند آبکاری قرار می‌گیرد تا این پوشش تثبیت شود و به میلگرد اجازه می‌دهد تا در برابر خوردگی بهتر از میلگرد فولاد کربنی معمولی مقاومت کند.

اگرچه میلگرد گالوانیزه نسبت به میلگرد پوشش داده شده با اپوکسی مقاومت کمتری در برابر زنگ‌زدگی ایجاد می‌کند، اما میلگرد گالوانیزه نسبت به پوشش اپوکسی دارای مزیت است، زیرا امکان آسیب به پوشش آن بسیار کمتر است. جالب است بدانید که میلگرد گالوانیزه نیز گران‌قیمت‌تر از میلگرد با روکش اپوکسی است بنابراین حتی باوجوداینکه می‌توان از آن در سازه‌هایی که در معرض آب یا رطوبت بالا هستند استفاده کرد، ممکن است برای بسیاری از افراد انتخاب مناسبی نباشد.

میلگرد اروپایی

مدل اروپایی از دیگر انواع میلگرد

این نوع میلگرد از آنجایی که از جنس منگنز ساخته شده است، هم ارزان‌ قیمت است و هم خم شدن آن بسیار آسان می‌باشد. این نوع میلگرد به دلیل هزینه کم، می‌تواند برای پروژه‌های گران‌تر بسیار ایده‌آل باشد. با این حال، استفاده از آن برای هر سازه‌ای که ممکن است در معرض شرایط و بلایای طبیعی باشد، توصیه نمی‌شود.  این موضوع به‌ویژه در مورد بادهای شدید یا بادهای قوی مانند طوفان یا گردباد‌ها صادق است. از آنجایی که این میلگرد به‌راحتی خم می‌شود، ممکن است یکپارچگی ساختاری مورد نیاز برای حفظ پروژه‌های ساختمانی خاص را ایجاد نکند.

میلگرد پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP)

میلگرد پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه به‌اختصار فایبر گلاس نیز نامیده می‌شود. این نوع میلگرد قابل خم شدن نیست. همچنین قیمت آن بسیار گران است. با وجود این معایب، میلگرد فایبرگلاس بسیار سبک و بادوام است.

این مدل از انواع میلگرد متشکل از الیاف شیشه‌ای درهم‌پیچیده شده در یک رزین فایبر گلاس می‌باشد. به همین دلیل نمی‌تواند در اثر قرارگرفتن در معرض عواملی مانند آب شور، خورده شود. مقاومت آن در برابر خوردگی و پوسیدگی، در واقع در مقایسه با هر نوع میلگرد دیگری بی‌نظیر است.

میلگرد فولادی ضد زنگ

قیمت میلگرد فولادی ضد زنگ بسیار گران است اما برخلاف میلگرد فایبرگلاس، این نوع میلگرد را می‌توان خم کرد. علاوه بر این، در برابر زنگ زدگی و سایر اشکال پوسیدگی و خوردگی نیز بسیار مقاوم است. همان‌طور که از نام آن مشخص است، این نوع میلگرد به‌جای فولاد کربن از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود.

این ماده برای مقاومت در برابر هر عنصر خورنده ای که ممکن است باعث پوسیدگی میلگرد شود، بسیار مناسب تر انواع دیگر می‌باشد، بنابراین اگرچه هزینه اولیه آن بالا می‌باشد، اما از طرفی صرفه جویی کلی که از نظر نگهداری و تعمیرات خواهد داشت، انواع میلگرد فولادی ضد زنگ را به رقیبی سرسخت برای سایر انواع میلگرد‌ها تبدیل کرده است.

توری مش آهنی

توری آهنی مشبک از انواع خاص میلگرد

این نوع میلگرد معمولا با اصطلاح “شبکه سیمی جوش داده شده” یا WWF شناخته می‌شود. اگرچه توری آهنی مشبک از نظر فنی، از انواع اصلی میلگرد به شمار نمی‌رود اما می‌تواند برای تقویت بتن در سازه‌های خاص نیز مفید باشد. همان‌طور که از نام آن مشخص است، این ماده شبکه‌ای از سیم‌های فلزی نازک است که در کنار هم قرار گرفته‌اند تا یک الگوی مشبک را پدید بیاورند. این شبکه می‌تواند برای پروژه‌های کوچک‌تر مانند پیاده‌روها و دال‌های بتنی ایده‌آل باشد.

بهترین نوع میلگرد کدام است؟

بدیهی است که انواع میلگرد بر یکدیگر برتری ندارد. بهترین نوع میلگرد برای پروژه شما کاملا بستگی به این دارد که پروژه شما چه ویژگی‌ها و نیاز‌هایی دارد؛ آن سازه در کجا قرار خواهد گرفت و چقدر مایلید برای این پروژه هزینه کنید. برای پروژه‌های ساختمانی، میلگرد فولاد کربنی رایج‌ترین نوع است. اگر در آب و هوای مرطوب و شرجی، منطقه‌ای مستعد زلزله یا سایر اشکال آب و هوای شدید در حال ساخت و ساز هستید، میلگرد با روکش اپوکسی یا گالوانیزه می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. به این دلیل که این نوع میلگردها در برابر خوردگی مقاوم‌تر هستند، اما نسبت به میلگردهای فایبرگلاس یا فولاد ضد زنگ نیز ارزان‌تر هستند.

برای پروژه‌های کوچک‌تر، مانند مسیر‌های پیاده‌روی یا پاسیوهای کوچک در فضای باز، توری آهنی مشبک می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. میلگرد اروپایی نیز برای پروژه‌هایی که نیاز به میلگرد با قابلت خم شدن زیاد دارند، گزینه‌ خوبی است. در نهایت، اگر مایلید مقدار زیادی هزینه کنید و سازه‌ای با دوام بالا داشته باشید که نیازی به تعمیرات اساسی در طول زمان نداشته باشد، میلگرد فولادی ضد زنگ یک انتخاب عالی برای شما است.