Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

نحوه ی عملکرد شیرهای سلونوئیدی و انواع آن

شیرهای سلنوئیدی جزء مهم بسیاری از فرآیندهای صنعتی و تجاری هستند که توانایی کنترل جریان سیال را با دقت فراهم می کنند. آنها معمولاً در کاربردهای مختلفی مانند کنترل فشار آب برای سیستم های آبیاری یا تنظیم جریان هوا در سیستم های HVAC استفاده می شوند. در این پست وبلاگ، نگاهی خواهیم انداخت به نحوه عملکرد شیرهای سلنوئیدی و اینکه چرا برای عملکرد کارآمد بسیار ضروری هستند.

شیر سلنوئیدی یا برقی
شیرهای برقی یا سلونوئیدی

شیر سلنوئیدی در اصل یک وسیله الکترومکانیکی است که از دو بخش اصلی تشکیل شده است: سیم پیچ برقی و بدنه شیر. اولی مسئول تولید انرژی الکترومغناطیسی در هنگام عبور برق از آن است. سپس این انرژی باعث حرکت در بدنه شیر می شود که بسته به مشخصات طراحی آن باز یا بسته می شود. رایج ترین نوع از جریان مستقیم (DC) برای کار استفاده می کند، اگرچه برخی از آنها از جریان متناوب (AC) نیز استفاده می کنند.

این فرآیند زمانی آغاز می شود که ولتاژ به یک طرف سیم پیچ برقی اعمال می شود در حالی که پتانسیل زمین در انتهای مخالف آن تامین می شود، این عمل یک میدان مغناطیسی در داخل آن ایجاد می کند که بر روی مواد فرومغناطیسی موجود در ساختار هسته آن به نام “آرماتور” تاثیر گذاشته و آن را به حرکت در می آورد. این حرکت آرماتور باعث باز یا بسته شدن شیر می شود. بنابراین کنترل دقیقی بر روی پارامترهای خروجی سیستم می سازد.

انواع مدل های شیر برقی یا سلونوئید ولو

  • دو طرفه
    • شیرهای برقی دو طرفه ساده ترین و رایج ترین نوع هستند. آنها در کاربردهایی استفاده می شوند که یک سیال نیاز به کنترل و هدایت دارد
  • سه طرفه
    • شیرهای برقی سه طرفه زمانی استفاده می شوند که دو سیال نیاز به کنترل داشته باشند، مانند سیستم خنک کننده
  • چهار طرفه
    • شیرهای برقی چهار طرفه زمانی استفاده می شوند که سه یا چند سیال نیاز به کنترل داشته باشند، مانند سیستم اسپرینکلر

متریال های مختلف شیر سلونوئید

برنج:رایج ترین ماده مورد استفاده است، زیرا بادوام، مقاوم در برابر خوردگی و نسبتا ارزان است.

استنلس استیل:بسیار مقاوم اما گران تر است و ممکن است نیاز به نگهداری بیشتری داشته باشد.

پلاستیک: کم‌هزینه‌ترین و سبک‌ترین ماده است، اما به اندازه برنج یا فولاد ضد زنگ بادوام نیست.

برای مشاهده قیمت کالا کلیک کنید
مشاهده قیمت های به روز انواع شیرهای برقی

به طور خلاصه، سلنوئیدها به دلیل ساختار ساده و در عین حال مؤثرشان همراه با استحکام در برابر تأثیرات خارجی مانند ذرات گرد و غبار و غیره، عملکرد قابل اعتمادی را ارائه می دهند – آنها را به اجزای ایده آلی تبدیل می کند که دقت و قابلیت اطمینان بیشترین اهمیت را دارد! این باعث می‌شود که آن‌ها انتخابی عالی برای صنایع مختلف از خودروسازی تا صنایع غذایی باشند.